Avoin kirje lukion alkuun

11.11.2017
Helsingissä

Hyvä lukiolainen,

lukio on alku. Siksi olet 1a:lla, 1b:llä, 1x:llä – ykkösellä. Sillä, mitä olet aiemmin tehnyt tai tekemättä jättänyt, ei ole väliä. Olet päässyt perusasteelta toisen asteen koulutukseen. Se on päättötodistuksen merkitys.

On samantekevää, mikä äidinkielen arvosanasi on ollut. En sitä kysele, eikä se ole oleellista. Vain se merkitsee, mitä tapahtuu nyt. Peruskoulun jälkeen lukioon siirtyminen kertoo minulle, että osaat pitää ovet avoinna ja ottaa vastaan virikkeitä. Olet valmis tulemaan tempaistuksi urille, joita kukaan ei osaa ennakoida. 

Olet saanut toisen mahdollisuuden; anna se myös oppiaineelle.

Pakollinen oppivelvollisuus on takana, ja nyt rakennetaan tulevaa. Jos tiedät, mitä tahdot, onnittelen. Jos et tiedä, olet hankkinut yleissivistävää lisäaikaa, onnittelen siitäkin. Tiedät tai et, panosta äidinkielen ja kirjallisuuden opintoihisi. Et ehkä pidä oppiainetta kiinnostavana tai mielekkäänä. En pitänyt minäkään peruskoulussa, vaikka olin siinä aika hyvä. Et ehkä yleensä lue kirjoja tai lehtiä, mutta usko minua, vielä ei ole myöhäistä. Innostuin itsekin lukemisesta vasta lukiossa.

Lukio on uusi alku, aloita opintosi avoimin mielin. Olet saanut toisen mahdollisuuden; anna se myös oppiaineelle. Anna itsellesi, lukemiselle ja kirjoittamiselle toinen mahdollisuus silloinkin, jos olet valmiiksi taitava. Peruskoulussa olisin nauranut, jos joku olisi väittänyt, että minusta tulee äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Lukio muutti kaiken. Kuuntele tuntojasi. Kipinä elämänmittaiseen uraan voi aueta yksittäisestä tehtävästä.

Äidinkielen taidot hyödyttävät sinua keskimäärin seuraavat 70 vuotta

Olipa alasi – yksi tai useampi – mikä tahansa, tarvitset kriittistä lukutaitoa ja taitoa kirjoittaa luettavaa suomea. Lukion äidinkielessä ja kirjallisuudessa parannetaan nimenomaan kirjoitus- ja lukutaitoa sekä suullista ilmaisua.

Arvostan suomalaista peruskoulua. Opetussuunnitelma onneksi sallii opettajien painottaa laajan oppiaineensa osa-alueita. Koska painotukset vaihtelevat, oletan sinun tietävän ja muistavan kirjoittamisesta ja esiintymisestä vain sen, minkä kursseillani opetan. Lukio on tuore mahdollisuus.

Tieto rakentuu edellisen varaan, etenemme tasolta toiselle. Toivon, että huomaat, että oppiaineet eivät ole omia saarekkeitaan: tietoja hyödynnetään ja sovelletaan samalla tavalla kuin äidinkielessä opittuja kirjoittamisen ja lukemisen taitoja muissa oppiaineissa. 

Kirjoita tekstejäsi puhtaaksi palautteesta. Kehityt, jos keskityt.

Opetuksessa käytetään vaihtelevia työskentelymuotoja, jotta jokainen oppisi. Mikään ei ole myöhäistä, kaikki on mahdollista. Äidinkielen taidot hyödyttävät sinua keskimäärin seuraavat 70 vuotta elämästäsi, pitempäänkin. Kieli auttaa ymmärtämään ja jäsentämään ympäröivää maailmaa, omia ja toisten ajatuksia ja kulttuureja, ja siksi se on niin tärkeä.

Luota kehitykseesi, vaikka et sitä huomaisi

Kirjoittamisen ja lukemisen määrä saattaa tuntua ensin paljolta. Jos ajattelet, että perusopetukseen on 9–10 vuotta ja lukioon vain 3–4 vuotta, täytyyhän sen jossain tuntua, eikö? Pian kuitenkin  osaat kiinnittää huomion olennaiseen ja suunnitella ajankäyttöäsi. Ensimmäisen kurssin jälkeen näet, mihin panoksesi riitti, ja voit muuttaa työskentelytapojasi. 

Jokainen tehtävä kehittää. Siksi on tärkeää, että kaikki tehdään.

Tehtävät kehittävät perustaitojen lisäksi uusia taitoja lukemisen ja kirjoittamisen eri osa-alueilta. Voit luottaa, että korkeasti koulutettu ihminen on suunnitellut valtakunnallisista ohjenuorista kokonaisuuden, jota noudattamalla onnistut. Jos jotain toistetaan, siihen on syynsä – olisiko asia tärkeä? Syitä pitää toki kyseenalaistaa; se kehittää kriittisyyttä.

Luota kehitykseesi, vaikka et sitä huomaisi. Kehityt, jos keskityt. Jos tehdessä tuntuu vaikealta, se merkitsee, että opit. Jos oppiminen olisi aina helppoa ja mukavaa, mihin työntekoa, kouluja tai opettajia tarvittaisiin? 

Jos tehdessä tuntuu vaikealta, se merkitsee, että opit.

Pyydän lopulta ainoastaan, että lähdet tavoittelemaan parhaimpaasi. Siihen päästään tekemällä, keskittymällä, lukemalla palaute ja kysymällä, jos ei ymmärrä. Kirjoita tekstejäsi puhtaaksi palautteesta. Digiaikoinahan siihen ei mene edes kauan.

Väkisin en opeta, sillä tiedän, että oppia voi vain, jos toinen tahtoo oppia. Siitä, miten äidinkielen opiskelu muuttuu siirryttäessä peruskoulusta lukioon, olen kertonut Sanoma Pron verkkosivuilla. Toivon, että tutustut siihenkin.

Juha-Matti Tammela
suomen kielen ja kirjallisuuden opettaja

Kommentoi